آشنایی با انواع جوش صورت (+تصویر)


مبینا خادم حسین 1402-09-27 12 دقیقه مطالعه
آشنایی با انواع جوش صورت (+تصویر)

 

انواع جوش‌های صورت

جوش صورت می‌تواند به دلایلی مانند ناهنجاری‌های پوست و اختلالات در سیستم تنظیم هورمونی بدن درنوجوانی، جوانی و بزرگسالی رخ دهد. جوش‌های سرسفید، جوش‌های سرسیاه و کیست فقط چند نمونه از آن‌هاست که می‌تواند آزاردهنده باشد و زیبایی فرد را تحت تاثیر قرار دهد. بهترین کار برای جلوگیری از ایجاد جوش، تمیز نگه داشتن پوست صورت و شستشو آن است، اما اگر جوش در صورت ما پدیدار شده باشد راه درمان آن چیست؟ این سوالی است که در ادامه به آن می‌پردازیم.

انواع جوش‌ صورت کدام است؟

جوش‌های صورت عارضه‌ای ناخوشایند و گاهی دردناک است که بیشتر در دوران نوجوانی رخ می‌دهد اما دسته‌ای دیگر از جوش‌ها هستند که در بزرگسالی رخ می‌دهند. هر کدام از انواع جوش صورت نشانه‌ها، دلایل و عوارض خاص خود را دارد که شناخت آن‌ها برای همه لازم است. جوش صورت اغلب به دلیل چربی‌های زیرپوستی، آلودگی هوا و رسیدگی نکردن به پوست صورت ایجاد می‌شود؛ در ادامه به معرفی انواع جوش‌ها می‌پردازیم.

انواع جوش صورت

انواع جوش صورت

جوش‌های التهابی

این جوش‌ها، جوش‌های قرمز رنگی هستند که گاه متورم نیز می‌باشند. جوش‌های التهابی به دلیل اینکه باکتری‌های موجود روی پوست صورت منافذ سطح پوست را می‌بندد ایجاد می‌شود. جوش‌های التهابی از جمله جوش‌هایی هستند که چرکی بوده و اندازه آن‌ها اغلب متوسط است.

جوش‌های التهابی

جوش‌های التهابی

جوش‌های غیرالتهابی

جوش‌های غیرالتهابی برعکس جوش‌های التهابی با درمان‌های بدون نسخه هم جواب می‌دهد. این نوع جوش به دو دسته جوش‌های سرسفید و جوش‌های سرسیاه تقسیم می‌شود و معمولا التهابی روی پوست ایجاد نمی‌شود. پاکسازی پوست می‌تواند این جوش‌ها را از بین ببرد.

جوش‌های سرسفید

این نوع جوش صورت با نام کومدون بسته نیز شناخته می‌شود. جوش‌های سرسفید حاصل مسدود شدن کامل منافذ پوست است؛ یعنی منافذ پوست در عمق و عرض پر از چربی اضافه و سلول مرده می‌شود سپس مقداری از محتویات آن بیرون می‌ریزد و به جوش سرسفید تبدیل می‌شود. با آنکه نوع این جوش شما را وسوسه می‌کند که آن را با انگشت فشار دهید و به اصطلاح خالی کنید ولی لمس آن، جوش را تحریک کرده و باعث گسترش آن در بخش‌های دیگر صورت و بدن می‌شود. بهترین راه برای این کار شرکت در جلسات پاکسازی پوست است که حتما باید توسط پزشک انجام شود.

جوش‌های سر سفید

جوش‌های سر سفید

جوش‌های سرسیاه

این نوع جوش درست مانند جوش سرسفید است البته با این تفاوت که محتویات منافذ پوست بعد از خارج شدن در معرض هوا سیاه می‌شود. جوش سرسیاه را می‌شود خالی کرد ولی بهتر است این روش را امتحان نکنید زیرا این کار می‌تواند باعث ایجاد اسکار یا جای جوش روی پوست شما شود. برای درمان جوش سرسیاه می‌تواند از روش درمانی جوش سرسفید استفاده نمود.

جوش سر سیاه

جوش سر سیاه

ندول

ندول شامل غده‌های زیرپوستی قرمز رنگی است که به صورت عمقی در زیر پوست ایجاد می‌شود. این آکنه معمولا نتیجه تجمع باکتری پروپیونی است که باعث عفونت دردناک در داخل منافذ پوست می‌شود. این باکتری به بافت‌های اطراف آسیب زده و باعث ایجاد ندول می‌شود. باید توجه داشته باشید این عارضه را نمی‌توان به روش خانگی درمان کرد و باید از طریق آنتی‌بیوتیک درمان شود؛ البته در موارد حادتر که مشکل با دارو حل نمی‌شود، پزشک متخصص از لیزر استفاده می‌کند. ندول‌ها از انواع حاد و عفونی جوش صورت محسوب می‌شود که ممکن است از خود لکه پوستی جای بگذارد.

جوش صورت ندول

جوش صورت ندول

پاپول

این نوع جوش صورت که به آن سفت‌دانه نیز می‌گویند؛ وقتی دیواره اطراف منافذ صورتتان در التهابی که توسط باکتری و چربی ایجاد شده شکسته شود ایجاد می‌شود. به همین دلیل پاپول یک عارضه عفونی در پوست به حساب می‌آید. پاپول اغلب به رنگ صورتی است، بافت سفتی دارد و تا نیم سانتی‌متر عمق دارد. این عارضه از طریق محصولات طبیعی آنتی باکتری قابل درمان است.

پاسچول

این نوع جوش صورت  با عنوان چرک‌دانه شناخته می‌شود زیرا از چرک و آلودگی سفید یا زرد رنگ انباشته شده است. این عارضه معمولا در قفسه سینه، صورت یا پشت یافت می‌شود و نتیجه منافذ مسدود شده از آلودگی است. این نوع صورت همچنین می‌تواند ناشی از تغییرات هورمونی در بدن نیز باشد. فشار و خالی کردن غیر اصولی این عارضه باعث گسترش باکتری‌ها شود پس بهتر است پیش پزشک متخصص این جوش را تخلیه کنید. برای درمان این عارضه معمولا همان درمانی که برای پاپول تجویز می‌شود اثرگذار است و یکی از این درمان‌ها آنتی بیوتیک است.

کیست

کیست به صورت برجستگی‌های سفید یا قرمز، ملتهب و دردناک می‌باشد که در اثر عفونت عمیق درون پوست ایجاد می‌شود. کیست‌ها نرم‌تر از ندول‌ها هستند زیرا پر از عفونت بوده و پوست اطراف را نیز در برمی‌گیرد. این نوع عارضه سخت‌ترین نوع جوش برای درمان حساب می‌شود و اغلب به اسکار تبدیل می‌شود. برای درمان کیست‌ها متخصص پوت می‌تواند از داروهایی مانند آنتی‌بیوتیک استفاده کند، همچنین بعضی از متخصصان با هدف کاهش سطح آندروژن و درمان آکنه از داروهای هورمونی استفاده می‌کنند.

درمان خانگی جوش صورت

باید بدانید جوش صورت در یک روز درمان نمی‌شوند و نیاز به زمان دارند. با این حال، روش‌هایی وجود دارد که می‌تواند به کاهش التهاب و قرمزی جوش کمک کند. البته بهتر است به متخصص پوست مراجه کنید تا تشخیص دقیق‌تری برای درمان بدهد.

درمان جوش صورت

راه‌های درمان جوش‌های صورت

  • پک‌های یخ را در دستمالی قرار داده و روی جوش بگذارید؛ این کار می‌تواند به تنگی منافذ کمک کرده و التهاب را کاهش دهد.
  • یک قاشق چای‌خوری عصاره آلوئه‌ورا را بر روی جوش صورت بمالید و به مدت 15 تا 20 دقیقه بگذارید بماند؛ آلوئه‌ورا خواص ضدعفونی کننده و ضدالتهابی دارد.
  • صورت خود را ابتدا با آب گرم و صابون بشویید تا آلودگی‌ها و چربی‌های پوست تمیز شوند، سپس صورت خود را با آب سرد شسته تا منافذ چربی بسته شود.
  • می‌توانید عصاره چای سبز را روی جوش خود قرار دهید؛ چای سبز دارای خواص ضدالتهابی و ضدعفونی‌کننده است.
  • اگر پوست چرب باشد سفیده تخم مرغ و اگر خشک باشد زرده تخم مرغ را به مدت 20 دقیقه بر روی پوست خود قرار دهید.
  • صورت خود را با گلاب بشویید؛گلاب پوست شما را شفاف کرده و منافذ باز پوست را می‌بندد.
  • می‌توانید عسل را با ترکیباتی مانند آووکادو یا زردچوبه ترکیب کرده و روی پوست خود بمالید. این ماسک خواص ضد التهابی و ضدعفونی کننده دارد که به تسریع ترمیم جوش‌ها کمک می‌کند.
  • آب لیمو دارای خواص ضد باکتری و تنطیم کننده چربی است.شما می‌توانید آب لیمو را با استفاده از پنبه روی جوش خود بمالید. این کار باعث کاهش چربی پوست و جلوگیری از بروز جوش می‌شود.
  • برای از بین رفتن جوش‌های سرسیاه می‌توانید از جوش شیرین استفاده کنید. برای استفاده از آن کافی است یک قاشق چای‌خوری جوش‌شیرین و شکر را با دو قاشق غذاخوری آب مخلوط کرده تا خمیری بدست آید. خمیر حاصل را روی مناطق مورد نظر گذاشته و ماساژ دهید، سپس با آب گرم بشویید.

در نظر داشته باشید این روش‌ها تاثیر فوری ندارد و بهتر است روزانه آن را ادامه دهید تا اثربخش باشد و البته همه جوش‌ها با این روش‌ها درمان نمی شود و نیاز به تجویز پزشک متخصص دارد.

کلام آخر

عوامل زیادی مانند تغییرات هورمونی، چربی بیش از حد پوست، استرس، آلودگی هوا و استفاده از محصولات آرایشی بی کیفیت و… می‌تواند موجب بروز جوش صورت شود. این عارضه نه تنها بر زیبایی صورت تاثیر دارد بلکه بر روی اعتماد به نفس فرد نیز اثر می‌گذارد. جوش صورت در صورتی که عفونی باشد ممکن است به قسمت‌های دیگر بدن نیز سرایت کنند و در نهایت به صورت اسکار و لکه‌های تیره روی پوست بماند.

جوش صورت

انواع جوش صورت

 

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*