استایل پانک


فاطمه روح الامینی 1401-12-25 10 دقیقه مطالعه
استایل پانک

 

هر آنچه در مورد استایل پانک باید بدانید

استایل­‌های دنیای مد و فشن معمولاً تاریخچه خاصی دارند و یا الهام گرفته از یک سبک موسیقی و یا جنبشی خاص‌ هستند، استایل پانک نیز از این قاعده مستثنی نیست. پانک را می­‌توان در واقع یک سبک زندگی و یا خرده فرهنگ معرفی کرد. این سبک متفاوت و جذاب با اینکه مربوط به دهه­‌ها پیش است، همچنان طرفداران زیادی خصوصاً در میان نوجوانان و جوانان دارد و تحولات بسیار زیادی را در دنیای مد و فشن ایجاد کرده است و همچنین استایل پانک به خودی خود، به مرور زمان دچار تغییرات و تحولاتی شده است.

تاریخچه پانک

خرده فرهنگ پانک از اوایل دهه 70 میلادی همزمان با جنبشی اجتماعی و شورشی آغاز شد. ایده این جنبش، ساختارشکنی، برابری جنسیتی، فردگرایی و آزادی­‌خواهی بود. پانک نیز نماد آزادی است، آزادی در بیان و مطرح نمودن خود. این خرده فرهنگ که شامل مجموعه­‌ای از عقاید، سبک پوشش و موسیقی بود با توجه به شرایط اجتماعی و سیاسی آن دهه در لندن و همچنین به شکل جنبشی هنرمندانه در آمریکا آغاز شد. دنیای مد و فشن با طراحی­‌های ویوین وست وود و مالکوم مک لارن تحول بسیاری یافت، در واقع ویوین وست وود را می‌توان مادر استایل پانک معرفی کرد.

استایل پانک

تاریخچه پانک

ویژگی­‌ها و آیتم‌های خاص استایل پانک

در استایل پانک اکسسوری، مدل مو و جنس و مدل لباس‌­ها اهمیت بسیاری دارد؛ آیتم­‌هایی که در این سبک استفاده می­‌شوند شامل زنجیر، چوکر، اسپایک، چکمه‌های سبک نظامی‌ هستند. این استایل معمولاً متشکل از لباس‌­هایی با جنس چرم، جین و پارچه­‌های چهارخانه است.

زنجیر

همان طور که گفته شد اکسسوری در استایل پانک اهمیت زیادی دارد و معمولاً در استفاده از آن باید کمی زیاده روی کرد! برای مثال از آن به عنوان زنجیر شلوار، روی چکمه و همچنین به عنوان گردنبند و دستبند استفاده می­‌شود.

زنجیر در استایل پانک

اسپایک

یکی دیگر از آیتم­‌های مورد علاقه افرادی که استایل پانک دارند اسپایک یا گل­‌میخ است که از آن بر روی لباس، چکمه، دستکش، چوکر و … استفاده می‌­کنند.

اسپایک

مدل موهای محبوب پانک

یکی از مواردی که در این استایل دارای اهمیت بسیار است و در واقع نشان دهنده یک استایل پانک کامل است، مدل مو می‌­باشد. از مدل موهای معروف پانک می­‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- موهاک (Mohawk)

2- لیبرتی اسپایکز (Liberty Spikes)

3- پانک اسپایکی (Spiky Punk)

4- مولت (Mullet)

مدل موها در استایل پانک

مدل موهای محبوب در پانک

سبک‌­های مختلف استایل پانک

خرده فرهنگ­‌های مختلف پانک و عوامل متفاوت، سبب پیدایش سبک­‌های مختلفی از استایل پانک شده‌­اند و این استایل را به زیرشاخه‌­های متفاوتی تقسیم کرده­‌اند که در ادامه به چند نمونه از آن‌ها اشاره می­‌کنیم.

آنارکو پانک (Anarcho punk)

یک گروه پانک انگلیسی به نام کراس(crass) از پیشگامان این سبک است. از ویژگی­‌های بارز این استایل می­‌توان به استفاده از لباس­‌های مشکی، شعارها و نمادهای آنارشیستی و مدل موی موهاک و لیبرتی اسپایکز اشاره کرد. افراد دنبال کننده سبک آنارکو، به علت وگان بودن معمولاً از چرم طبیعی استفاده نمی‌کنند.

پانک

آنارکو پانک یک استایل خاص

کاپانک (Cowpunk)

این سبک برگرفته از سبک پوشش روستاییان آمریکایی است و در واقع ترکیبی از سبک پانک و کابوی (Cowboy) است. آیتم­‌ها و لباس­‌هایی که در استایل کاپانک استفاده می­‌شود بسیار متنوع‌اند، برای مثال آن‌ها ممکن است لباس­‌های قدیمی وسترن، لباس‌­های چهارخانه، شلوار جین، کلاه و چکمه­‌های کابوی بپوشند.

استایل کاپانک

کاپانک یک استایل منحصر به فرد

پاپ پانک (Pop punk)

استایل پاپ پانک در دهه 2000 با الهام از مدهای هیپ هاپ، ایندی راک و ایمو بوجود آمد و شامل هودی، شلوارهای گشاد مشکی و یا تارتان، مچ‌­بند، کلاه کپ و کفش‌­های ونس و یا آل-استار است.

استایل پاپ پانک

پاپ پانک

پانک وحشتناک (Horror punk)

پانک وحشتناک و یا دث­راک سبکی مشابه استایل گوتیک است و حالتی مرموز و ترسناک دارد. استفاده از فیشنت، آرایش‌­های غلیط تیره، در این سبک بسیار رایج است. در این استایل از اکسسوری­‌های زیادی مانند چوکر و زنجیر استفاده می‌شود. مدل موی معروف استایل پانک وحشتناک، مدلی دث‌­هاک (deathhawk) است که این مدل مشابه مدل موهاک است ولی با حجم و پوش بیشتر.

استایل پانک وحشتناک

پانک وحشتناک

در وب‌سایت طوبی‌مد می‌توانید عکس استایل مورد نظر خود را آپلود کنید و لباس‌های مشابه با این سبک را در وب‌سایت‌های اینترنتی و پیج‌های اینستاگرامی در ایران مشاهده کنید.

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*