انواع ویتامین‌ و مکمل ضد پیری | 10 مورد از بهترین ویتامین‌ها


فاطمه مرادیان 1402-12-28 12 دقیقه مطالعه
انواع ویتامین‌ و مکمل ضد پیری | 10 مورد از بهترین ویتامین‌ها

 

ویتامین‌ و مکمل ضد پیری

اگرچه پیری بخشی اجتناب ناپذیر از زندگی است، اما بیشتر ما می‌خواهیم جوانی خود را تا زمانی که ممکن است با استفاده از مکمل ضد پیری و ویتامبن‌ها حفظ کنیم. شما نمی‌توانید جلوی پیری خود را بگیرید، اما می‌توانید رژیم غذایی و سبک زندگی خود را تغییر دهید تا فرآیندهای پیری را کاهش دهید و خطر ابتلا به بیماری‌های مرتبط با افزایش سن را کاهش دهید.

پیروی از یک رژیم غذایی غنی از مواد مغذی، ورزش منظم و پرهیز از سیگار کشیدن و… بهترین راه برای حمایت از پیری سالم و کند کردن اثرات پیری بر بدن شما است. علاوه بر این، دانشمندان مواد متعددی را شناسایی کرده‌اند که ممکن است فرآیندهای پیری خاص را کند کرده و به پیشگیری از بیماری‌های مرتبط با افزایش سن کمک کنند.

در اینجا 10 مکمل ضد پیری وجود دارد که ممکن است به کاهش اثرات پیری کمک کند.

1- کورکومین

کورکومین -ترکیب فعال اصلی در زردچوبه- دارای خواص محافظتی سلولی قدرتمندی است که به اثرات آنتی اکسیدانی قوی آن نسبت داده می‌شود. فرآیندی به نام پیری سلولی زمانی اتفاق می‌افتد که تقسیم سلولی متوقف شود. با افزایش سن، سلول‌های پیر تجمع می‌یابند که اعتقاد بر این است که پیری و پیشرفت بیماری را تسریع می‌کند.

تحقیقات نشان می‌دهد که کورکومین پروتئین‌های خاصی را فعال می‌کند که به تاخیر در پیری سلولی و افزایش طول عمر کمک می‌کنند؛ شاید به همین دلیل است که مصرف زردچوبه با کاهش خطر زوال شناختی مرتبط با افزایش سن در انسان مرتبط است. با استفاده از زردچوبه تازه یا خشک در آشپزخانه یا مصرف زردچوبه یا مکمل ضد پیری کورکومین می‌توانید مصرف کورکومین خود را افزایش دهید.

کورکومین

کورکومین

2- EGCG

اپی‌گالوکاتچین گالات (EGCG) یک ترکیب پلی فنلی معروف است که در چای سبز غلیظ شده است. این فواید سلامتی چشمگیر را ارائه می‌دهد، از جمله کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها و بیماری‌های قلبی. به علاوه، این ترکیب ممکن است باعث افزایش طول عمر و محافظت در برابر بیماری‌های مرتبط با افزایش سن شود.

EGCG ممکن است با بازگرداندن عملکرد میتوکندری در سلول‌ها و عمل در مسیرهای درگیر در پیری کار کند. همچنین باعث اتوفاژی می‌شود، فرآیندی که بدن شما مواد سلولی آسیب دیده را حذف می‌کند. به‌ علاوه، ممکن است بین مصرف چای سبز و محافظت در برابر پیری پوست، و همچنین کاهش هایپرپیگمانتاسیون ناشی از اشعه ماوراء بنفش (UV) ارتباط وجود داشته باشد. علاوه بر این، یک بررسی نشان می‌دهد که مصرف روزانه چای سبز ممکن است با فعال کردن سلول‌های عصبی و کاهش استرس، پیری مغز را سرکوب کند.
شما می‌توانید EGCG را در رژیم غذایی خود با نوشیدن چای سبز یا مصرف مکمل ضد پیری غلیظ عصاره چای سبز دریافت کنید.

EGCG

EGCG

3- کلاژن

با افزایش سن، تولید کلاژن -پروتئینی که به حفظ ساختار پوست کمک می‌کند- کند می‌شود و منجر به تسریع علائم پیری مانند چین و چروک می‌شود. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که مکمل ضد پیری کلاژن ممکن است علائم پیری از جمله چین و چروک و خشکی پوست را کاهش دهد. به عنوان مثال، یک مطالعه 12 هفته‌ای روی 72 زن نشان داد که مصرف مکمل ضد پیری حاوی 2.5 گرم کلاژن همراه با چندین ماده دیگر از جمله بیوتین در روز به طور قابل توجهی آبرسانی، زبری و کشش پوست را بهبود می‌بخشد.

سایر مطالعات انسانی نشان می‌دهد که مکمل ضد پیری کلاژن ممکن است خاصیت ارتجاعی پوست را بهبود بخشد، چین و چروک‌ها را کاهش دهد، رطوبت پوست را افزایش دهد و رشد ناخن‌ها را بهبود بخشد. اگرچه این نتایج امیدوارکننده هستند، اما بسیاری از این مطالعات توسط شرکت‌هایی که محصولات کلاژن تولید می‌کنند، تامین مالی می‌شوند، که ممکن است بر نتایج مطالعه تأثیر بگذارد. بسیاری از انواع مکمل ضد پیری کلاژن از جمله پودرها و کپسول‌ها در دسترس هستند.

مکمل ضدپیری کلاژن

مکمل ضدپیری کلاژن

4- CoQ10

کوآنزیم Q10 (CoQ10) یک آنتی اکسیدان است که بدن شما تولید می کند. این نقش اساسی در تولید انرژی ایفا می کند و از آسیب سلولی محافظت می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد که سطح CoQ10 با افزایش سن کاهش می‌یابد. نشان داده شده است که مصرف مکمل ضد پیری آن جنبه‌های خاصی از سلامتی را در افراد مسن بهبود می‌بخشد. به عنوان مثال، یک مطالعه 4 ساله بر روی 443 سالمند نشان داد که مکمل ضد پیری CoQ10 و سلنیوم کیفیت کلی زندگی را بهبود می‌بخشد، مراجعات به بیمارستان را کاهش می‌دهد و زوال جسمی و روانی را کاهش می‌دهد.

مکمل‌ ضد پیری CoQ10 ممکن است با کاهش استرس اکسیداتیو، وضعیتی که با تجمع رادیکال‌های آزاد مشخص می‌شود که روند پیری و شروع بیماری‌های مرتبط با افزایش سن را تسریع می‌کند، کار کند. علاوه بر این، مکمل‌ ضد پیری CoQ10 ممکن است با کاهش سفتی در شریان‌ها، کاهش فشار خون، و جلوگیری از تجمع کلسترول اکسید شده در شریان‌ها برای سلامت قلب مفید باشد.

CoQ10

CoQ10

5- کروسین

کروسین یک رنگدانه زرد رنگ کاروتنوئیدی است که در زعفران یافت می‌شود، یک ادویه محبوب و گران قیمت که معمولا در غذاهای هندی و اسپانیایی استفاده می‌شود. مطالعات انسانی و حیوانی نشان داده است که کروسین فواید زیادی برای سلامتی دارد، از جمله اثرات ضد سرطانی، ضد التهابی، ضد اضطراب، ضد افسردگی و ضد دیابت. همچنین ممکن است از زوال شناختی مرتبط با سن محافظت کند.

مطالعات نشان می‌دهد که کروسین از آسیب عصبی مرتبط با افزایش سن جلوگیری می‌کند. همچنین نشان داده شده است که کروسین با کاهش التهاب و محافظت در برابر آسیب سلولی ناشی از اشعه ماوراء بنفش، به جلوگیری از پیری در سلول‌های پوست انسان کمک می‌کند. از آنجایی که زعفران گران‌ترین ادویه جهان است، ممکن است مصرف مکمل ضد پیری زعفران غلیظ مقرون به صرفه‌تر باشد.

کروسین

کروسین

6- ویتامین سی

ویتامین C به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی در بدن شما عمل می‌کند و به محافظت از سلول‌ها در برابر آسیب اکسیداتیو کمک می‌کند. همچنین نقش مهمی در عملکرد سیستم ایمنی، تنظیم التهاب و بسیاری از فرآیندهای دیگر که برای پیری سالم ضروری هستند ایفا می‌کند. به همین دلیل است که باید مصرف بهینه این ویتامین را برای حمایت از سلامتی و محافظت در برابر شرایط مرتبط با افزایش سن حفظ کنید.

ویتامین C برای سلامت پوست ضروری است. مکمل ضد پیری ممکن است آبرسانی پوست را بهبود بخشد، تولید کلاژن را تحریک کند و از ایجاد چین و چروک و پیری زودرس به دلیل قرار گرفتن در معرض نور خورشید محافظت کند. علاوه بر این، برخی شواهد نشان می‌دهد که مکمل ضد پیری ویتامین C عملکرد ایمنی را در افراد مسن بهبود می‌بخشد.

از آنجایی که افراد مسن در مقایسه با افراد میانسال یا جوان‌تر در معرض خطر بالاتری برای سطح پایین یا کمبود ویتامین C هستند، ممکن است بخواهند مکمل‌ ضد پیری را در نظر بگیرند، به خصوص اگر رژیم غذایی آن‌ها از غذاهای غنی از ویتامین C مانند میوه‌ها و سبزیجات کم باشد.

ویتامین سی

ویتامین سی

7- ویتامین E

ویتامین E نقش مهمی در عملکرد سیستم ایمنی و تنظیم التهاب دارد. برخی شواهد نشان می‌دهد که افراد مسن برای حفظ سلامتی خود در طول فرآیند پیری به مقدار بیشتری از مکمل ضد پیری این ویتامین نسبت به بزرگسالان جوان نیازدارند.

ویتامین E

ویتامین E

8- ال تیانین

L-theanine یک آمینو اسید است که در چای‌های خاصی از جمله چای سبز غلیظ شده است. برخی از تحقیقات نشان می‌دهند که مکمل ضد پیری L-theanine ممکن است به بهبود عملکرد مغز در بزرگسالان و میانسال کمک کند و از اختلال عملکرد کبد مرتبط با سن، استرس اکسیداتیو و التهاب محافظت کند.

ال تیانین

ال تیانین

9- رسوراترول

رسوراترول یک آنتی اکسیدان پلی فنلی است که در انگور، انواع توت‌ها و بادام زمینی یافت می‌شود و ممکن است با فعال کردن آنزیم‌های خاصی به نام سیرتوئین، طول عمر را افزایش دهد. بنابراین مکمل ضد پیری رسوراترول می‌تواند روند پیری را کاهش دهد.

رسوراترول

رسوراترول

10- سولفورافان

سولفورافان یک ترکیب گوگردی است که در سبزیجات چلیپایی مانند کلم بروکلی غلیظ شده و خواص ضد التهابی قوی دارد. استفاده از مکمل ضد پیری سولفورافان یکی از راه‌های جلوگیری از پیرشدن پوست می‌باشد.

سولفورافان

سولفورافان

سخن پایانی

علاوه بر پیروی از یک رژیم غذایی و سبک زندگی سالم، مصرف مکمل‌ ضد پیری ممکن است به کند کردن روند پیری و ایجاد یک زندگی طولانی و سالم کمک کند. کورکومین، کلاژن، کروسین و ویتامین C تنها تعداد کمی از موادی هستند که نشان داده شده است که اثرات حمایتی از پیری را دارند. با این وجود، بهترین راه برای افزایش طول عمر و سلامت کلی این است که با خوردن غذاهای مغذی، ورزش منظم و کاهش استرس از بدن خود مراقبت کنید.

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*