آموزش صحیح اتو کردن لباس |پیشنهاد 3 نکته مهم


فاطمه روح الامینی 1402-05-23 10 دقیقه مطالعه
آموزش صحیح اتو کردن لباس |پیشنهاد 3 نکته مهم

 

نحوه صحیح اتو کردن لباس

اکثر مردم اتو کردن لباس را کاری ساده و بدون زحمت می­‌بینند ولی اگر در هنگام اتو کردن لباس دقت لازم را نداشته باشید، به مشکلات زیادی بر می­‌خورید و لباس­‌هایتان آسیب میبینند. نکات قابل توجه بسیاری وجود دارد که هنگام اتو کردن لباس باید به آن‌­ها دقت کنید.

در این مقاله ما قصد داریم این نکات را به شما آموزش دهیم و به شما کمک می­‌کنیم که لباس‌­هایتان را به بهترین نحو ممکن و بدون آسیب دیدن اتو کنید.

جنس پارچه

برای اتو کردن لباس، جنس پارچه مهم‌ترین عاملی است که باید به آن توجه کنید. اگر به جنس لباس مورد نظرمان توجه نکنیم، ممکن است لباس بر اثر دمای زیاد اتو بسوزد، الیاف آن جمع شود یا پارچه آن براق شود. لباس­‌های خود را قبل از اتو کردن بر اساس جنس آن‌­ها مرتب کنید. پارچه‌­های ظریف و نازک مثل پارچه­‌های پشمی، مخمل کبریتی، کتان، ریون، ساتن، ابریشم و لباس­‌هایی که دارای قسمت­‌های توری هستند نباید تماس مستقیم با اتو داشته باشند؛ بنابراین قبل از اتو کردن این پارچه­‌ها، آن­‌ها را پشت و رو کنید. بر روی برخی از پارچه­‌ها یا قسمت­‌های مختلف لباس­‌ها (مثل قسمت‌­های توری لباس‌­ها)، پارچه‌­ای قرار دهید و سپس اتو کنید.

اتو کردن لباس

اتو کردن لباس

دمای اتو

اتو کردن لباس‌­ها بستگی به جنس پارچه‌­ی آن­‌ها دارد. برخی پارچه­ها قابل اتو کردن نیستند. هرچه جنس پارچه­‌تان ضخیم‌­تر باشد باید از بخار و حرارت بیشتری استفاده کنید. برای اتو کردن لباس­‌ها، بهتر است ابتدا لباس­‌هایی که به درجه حرارت کمتری احتیاج دارند و سپس لباس­‌هایی که به درجه حرارت بیشتری نیاز دارند را اتو کنید؛ برای مثال هنگام اتو کردن پارچه‌های پشمی، ابریشم و ریون، باید از درجه حرارت کم، پارچه پلی‌استر درجه حرارت متوسط و برای پارچه­ پنبه‌­ای از درجه حرارت بالا استفاده کنید.

انواع اتو

تفاوت اتو خشک یا معمولی با اتو بخار

امروزه از دو نوع اتو بخار و اتو خشک یا اتو معمولی استفاده می­‌شود. درجه حرارت اتو بخار با اتو معمولی متفاوت است؛ به همین دلیل بهتر است ابتدا دفترچه راهنمای اتو مورد نظر را مطالعه بفرمایید و سپس بر اساس نوع اتو و دستورات داخل دفترچه راهنمای آن، لباس­‌های­تان را اتو کنید. اتو بخار دارای مخزن آب است درصورتی که اتوی معمولی فاقد آن مخزن است، به همین دلیل به این نوع اتوها، اتو خشک هم گفته می­‌شود.

اتو بخار مناسب برای اتو کردن لباس

مدل‌های مختلف اتو

استفاده از سیستم بخار اتو یا مرطوب کردن لباس‌­ها قبل اتو کشی

هنگام اتو کردن لباس‌­ها با اتو بخار، تنها کافی است که مخزن آب آن را پر کنید ولی توجه داشته باشید که باید از آب مقطر یا آب جوشیده استفاده کنید تا از ایجاد رسوب در مخزن آب اتو خود جلوگیری کنید. همانطور که پیش از این گفتیم، اتوهای خشک به دلیل این که فاقد مخزن آب هستند، مناسب همه­ نوع پارچه‌­ای نیستند ولی شما می­‌توانید هنگام اتو کردن لباس، با آب پاش به آن آب اسپری کنید؛ همچنین هنگام اتو کردن لباس­‌های حساس، یک پارچه یا دستمال مرطوب روی آن قرار دهید و سپس بر روی آن اتو کنید.

مرطوب کردن لباس برای اتو کردن لباس

مرطوب کردن لباس‌ها قبل از اتوکشی

نحوه اتو کردن قسمت­‌های مختلف پیراهن

نحوه صحیح اتو کردن لباس

نحوه صحیح اتو کردن قسمت‌های مختلف پیراهن مردانه

برای اتو کردن پیراهن باید از یقه آن شروع به اتو کردن کنید. ابتدا پشت یقه را اتو کنید. اتو کردن را از قسمت وسط یقه آغاز کنید و به سمت یکی از لبه­‌های آن بروید سپس به قسمت وسط یقه بروید و به سمت لبه­‌ی دیگر یقه، اتو کنید. هنگام اتو کردن آستین­‌های پیراهن، ابتدا از قسمت سر آستین شروع کنید و سپس به سمت شانه لباس اتو را حرکت دهید.

فراموش نکنید که هنگام اتو کردن دکمه بخار اتو را روشن کنید یا روی آن آب اسپری کنید. اتو کردن فضای بین دکمه­‌ها، مهم‌­ترین قسمتی است که هنگام اتو کردن باید به نحوه اتو کردن آن توجه کنید زیرا ممکن است دکمه­‌ها بشکنند یا دکمه­‌های پلاستیکی بر اثر دمای زیاد اتو تغییر حالت دهند و فرم خودشان را از دست بدهند. پس از اتو کردن، بلافاصله پیراهن­تان را بر روی چوب لباسی آویزان کنید تا چروک نشود و از تا کردن پیراهن­تان به خصوص هنگامی که داغ است جلوگیری کنید.

 

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*