5 نکته کاربردی برای شست‌وشوی لباس نخی


لاچین زمانی 1402-07-01 10 دقیقه مطالعه
5 نکته کاربردی برای شست‌وشوی لباس نخی

 

نکات شستن لباس نخی

علاوه بر نوع پارچه و کیفیت الیاف استفاده شده در تهیه پارچه لباس مورد نظر عواملی دیگری نیز در طول عمر و ماندگاری آن لباس نقش مهمی دارند. یکی از عواملی که در مراقبت از لباس‌ها بسیار مهم است نحوه نگهداری از آن‌هاست که یکی از بخش‌های مهم نگهداری یادگیری نحوه مناسب شست‌و شو لباس برحسب نوع پارچه آن است. از آنجایی که درفصل تابستان قرار داریم و بیشترین استفاده ما از لباس‌هایی با بافت و پارچه نخی هستند و زود به زود باید شسته شوند بهتر است نحوه شست‌وشو مناسب آن‌ها را یاد بگیریم که در پی شست‌و شوهای متوالی سریع بافتشان تغییر نکند و بلا استفاده نشوند.

بنابراین در این مقاله به نحوه صحیح شست‌و شو لباس نخی در تابستان می‌پردازیم.

لباس نخی

لباس نخی

از آنجایی که لباس نخی و یا پنبه‌ای با استفاده از الیاف گیاهان طبیعی تولید می‌شوند از آن‌ها به وفور برای دوخت انواع لباس به خصوص لباس‌های تابستانی و مناسب فصول گرم سال استفاده می‌شود. که میزان خلوص نخ و الیاف طبیعی در پارچه‌های مختلف متفاوت است که باعث می‌شود پارچه‌هایی با ظاهر، چروک پذیری و آبرفت متفاوت برای مصارف متفاوت تولید شود.

برای دوام بیشتر این لباس‌ها نیاز داریم تا آن پارچه و نحوه شست‌وشو آن را به خوبی بشناسیم. یکی از مطمئن‌ترین راه‌های ممکن برای شناخت نحوه شست‌وشو لباس نخی توجه به نکات نوشته روی برچسب راهنما لباس است که اطلاعات خوبی مانند اینکه قابلیت شست‌وشو با ماشین لباسشویی دارد یا نه، دمای مناسب شست‌وشو لباس چیست، قابلیت اتو کشیدن دارد یا نه و … را به ما می‌دهد. در صورتی که لباستان این برچسب را ندارد بهترین مرجع پرسش از فروشنده لباس است از آنجایی که  با انواع پارچه‌ها آشنایی بیشتری دارد بهتر می‌تواند در نحوه طریقه شست‌وشو ما را راهنمایی کند تا لباسمان دوام بیشتری داشته باشد.

اگر به هیچ کدام از دو روش بالا دسترسی ندارید در این مقاله ما به بررسی چند نکته عمومی برای شست‌وشوی لباس نخی خواهیم پرداخت. امیدواریم که با بهره‌گیری از این مطالب بتوانید بهترین راه برای شست‌وشو و حفظ کیفیت لباس نخی خود را پیدا کنید.

لباس نخی

لباس نخی

آب رفتن لباس نخی

یکی از نکاتی که هنگام خرید پارچه یا لباس نخی باید به آن توجه کنید که میزان آبرفت این پارچه چقدر است؟! حال این موضوع بدان معناست که به علت الیاف طبیعی و پنبه‌ای که دارند و جذب آب بالا بعد از شست‌وشو مقداری جمع می‌شوند و در واقع لباس برای شما کمی تنگ‌تر، کوتاه‌تر و یا کوچک‌تر می‌شود، بنابراین نباید لباس نخی خیلی جذب و تنگ بگیرید و حواستان به میزان آبرفت آن باشد.

شست وشو با دست

برای اینکه لباس‌هایتان آسیب کمتری ببینند و درخشندگی و لطافت روز اول را همچنان داشته باشند بهتر است که آن‌ها را به صورت دستی با شوینده‌های ضعیف و آب خنک شست‌وشو دهید که در شست‌وشو دستی مهم‌ترین نکته استفاده از آب سرد است.

شست و شو با ملایمت

هنگام شست‌وشو لباس نخی به این نکته توجه داشه باشید که به علت بافت لطیف و ظریفی که دارند آن‌ها را به آرامی بشویید و هرگز چنگ نزنید تا بافت پارچه آسیب نبیند و دون‌دون یا نخ‌کش نشود.

رنگ پس دادن

از آن‌جایی که ممکن است لباس‌های نخی به خاطر نوع رنگرزی الیافشان در هنگام شست‌وشو رنگ بدهند بهتر است لباس‌های همرنگ را با هم بشویید تا با پس دادن رنگ از لباسی به لباس دیگر ظاهر آن خراب نشود.

لباس نخی

لباس نخی

خشک کردن لباس

در مرحله آخر هنگام خشک کردن لباس نخی به این چند نکته توجه داشته باشید که لباس را نچلانید، بر روی آن گیره نزنید و مرتب و صاف پهن کنید تا لباستان چروک نشود و از آنجایی که در فصل تابستان هستیم خشک کردن لباس تحت نور مستقیم و شدید خورشید می‌توانید باعث آسیب به تار و پود پارچه شود.

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*