استایل رترو؛ بازگشت به گذشته


حسنا درویشی 1402-08-07 10 دقیقه مطالعه
استایل رترو؛ بازگشت به گذشته

 

رترو در لغت به چه معناست؟

کلمه انگلیسی retro از پیشوند لاتین retro به معنای عقب مانده یا در زمان گذشته گرفته شده است.

استایل رترو از کجا آمده است؟

این استایل برای اولین بار در دهه 1970  توسط طراحان انگلستانی در لندن ابداع شد و به سرعت به یکی از استایل‌های رایج در دنیای مد و فشن تبدیل شد. استایل رترو به سبک‌هایی اشاره دارد که در واقع از دوره‌های قبل کپی یا اقتباس شده است؛ به این شکل که طراحان لباس در این سبک با اقتباس از استایل یک دوره خاص لباس و اکسسوری طراحی می کنند، به عنوان مثال، دامن‌های کوتاه و عینک‌های آفتابی گرد و سایز بزرگ به‌ عنوان استایل رترو در نظر گرفته می‌شوند، زیرا در دهه 1960 بسیار محبوب بودند و امروزه نیز محبوبیت پیدا می‌کنند.

طراحان در این سبک از گذشته‌های دور زیاد استفاده نمی‌کنند، در نتیجه این سبک نهایتاً 100 سال گذشته را پوشش می‌دهد.

استایل رترو

استایل رترو

تفاوت رترو و وینتیج

وینتیج به دلیل سن یا عدم وجود داشتن آن با رترو متفاوت است. اقلام قدیمی که حداقل 20 سال قدمت دارد و به شما حس نوستالژی و حس خوب گذشته را تداعی می‌کند جز وینتیج است، اما رترو فقط سبک گذشته را تداعی می‌کند و در واقع از گذشته نیامده است.

آیا طراحان فقط در استایل رترو از گذشته الهام می‌گیرند؟

صنعت فشن اغلب از گذشته الهام می‌گیرد، برای مثال سبک طراحی فرانسوی در اواسط دهه 1790 خود از فرم‌های یونانی-رومی و نقوش مصری استفاده می کرد.

رنگ‌های استفاده شده در استایل رترو

طراحان در این سبک از رنگ‌های اصلی استفاده نمی‌کنند، اما رنگ‌های خنثی مانند کرم و قهوه‌ای مایل به زرد گرفته تا  آبی، سبز ، سرمه‌ای و پاستلی مانند هلویی یا صورتی کم‌رنگ را شامل می‌شوند.

رنگ‌های استفاده شده در استایل رترو

رنگ‌های استفاده شده در استایل رترو

محبوبیت استایل رترو

سبک‌های رترو حتی برای افرادی که هرگز در دوره‌هایی که الهام‌بخش این طراحی بوده زندگی نکرده‌اند، حس نوستالژی ایجاد می‌کنند و این یکی از دلایل محبوبیت آن است. مواد باکیفیت‌تر و ساخت کالاهای قدیمی باکیفیت‌تر ممکن است از دلایل دیگری باشد که مردم به دنبال آن‌ها هستند.

استایل رترو یک استایل روزمره ؟

سبک رترو به ندرت تبدیل به کمد لباس اصلی روزمره می‌شود. رترو انتخابی برای عکاسی یا مهمانی است. با این حال، خانه‌های مد و برندها به طور دوره‌ای در مجموعه‌های خود به رترو روی می‌آورند. Moschino، Dior، Dolce & Gabbana و دیگر طراحان ترند گاهی اوقات از سبک رترو استفاده می‌کنند و آن را با روندهای مدرن تطبیق می‌دهند البته برخی آیتم‌های آن امروزه ترند شده و به همراه سبک مدرن در استایل روزانه استفاده می‌شود، مانند شلوار‌های گشاد و لباس‌های اورسایز.

استایل رترو یک استایل روزمره

استایل رترو یک استایل روزمره

استایل رترو در ایران

دردهه 60 یک استایل شهری و روزمره با بلوزهای گشاد و کوتاه، شلوارهای مام­‌استایل و کفش‌­های ورزشی لژدار، به عنوان لباس‌­های کژوال و راحت یکی از ترندهای محبوب بوده که امروزه به یکی از استایل­‌های جذاب و پرطرفدار در بین جوانان تبدیل شده است. لباس‌های گل‌دار با گل‌های درشت خود به تنهایی یک ترند محسوب می‌شود و امروزه محبوبیت آن همچنان ادامه دارد. این سبک لباس برای ماه‌های بهار و تابستان انتخاب خیلی خوبی است. روسری‌های ساده و تک رنگ با یک گره زیر گلو که امروزه نوع کوچک آن‌ها مورد استقبال مردم قرار گرفته است. دهه ۷۰ بیشتر از هر چیزی با رنگ‌های روشن پاستلی و زرق‌ و برق شناخته می‌شود.

البته علاوه بر رنگ‌های پاستلی، رنگ‌هایی مثل برنزی، خاکستری، سفید، سیاه، نارنجی، انواع قهوه‌ای، مسی و زنگاری هم رایج بوده است. پارچه‌های خال‌دار این روزها هم به شدت پرطرفدار هستند ولی روزهای اوج آن‌ها بی‌شک به دهه ۹۰ میلادی و دهه ۷۰ شمسی بازمی‌گردد. این ترند جذاب به واسطه پرنسس دایانا به این میزان از محبوبیت رسید. دایانا از هواداران دو آتیشه لباس‌های خال‌خالی بود و بارها در مراسم مختلف با لباس‌های خا‌ل‌دار دیده شده بود.

استایل رترو در ایران

استایل رترو در ایران

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*