انواع دکمه سردست + آموزش بستن دکمه سرآستین


فاطمه روح الامینی 1402-03-01 12 دقیقه مطالعه
انواع دکمه سردست + آموزش بستن دکمه سرآستین

 

همه چیز در مورد دکمه سردست

دکمه سردست شاید در نگاه اول غیرضروری و به علت کوچکی­ خیلی تاثیرگذار به نظر نرسد اما واقعیت این است که دکمه سردست، همین آیتم کوچک و نقلی می‌تواند تاثیر به سزایی در شیک‌­تر کردن استایل شما بگذارد و به استایل ساده و مردانه شما رنگ و جلای دیگری بخشد.

مدل‌های مختلف دکمه سردست

مدل‌های مختلف دکمه سرآستین

اگر احساس می‌کنید که دکمه سردست برای استایل­‌های فوق رسمی و خیلی خاص استفاده می‌­شود باید گفت که برخلاف گذشته که دکمه سردست مختص افرادی بود که مدام در مهمانی‌های شام شرکت می‌کردند و به مکان‌های رسمی می‌رفتند امروزه این چنین نیست و دکمه سردست به عنوان بخشی از اکسسوری‌های اصلی مد مردانه پذیرفته شده است و شما می‌توانید متناسب با سلیقه و دیگر آیتم‌­های استایل خود یکی از آن‌ها را تهیه و به استایل خود اضافه کنید.

دکمه سردست یا دکمه سرآستین چیست؟

دکمه سردست یا دکمه سرآستین

دکمه سرآستین

دکمه سردست یا دکمه سرآستین، دکمه‌ای است که برای بستن آستین پیراهن به‌کار برده می‌شود و نیز اکسسوری شیک برای مردان شمرده شود. دکمه‌های سرآستین جایگزین دکمه‌های معمولی و خسته کننده هستند که در طرح و سبک ­و نقش و نگار مختلفی متناسب با سلیقه خود می‌توان آن‌ها را یافت. دکمه سرآستین می‌تواند از جنس شیشه، سنگ، چرم، فلزات گران‌بها یا ترکیبی از این‌ها باشد.

تاریخچه‌ی دکمه سردست

اولین دکمه‌ سردست، در اواخر قرن هفدهم و اوایل قرن هجدهم در اروپا ظاهر شد. نخستین باری که استفاده از دکمه سرآستین به طور مستند و دقیق ذکر شده است، سال ۱۷۸۸ است. اوایل دکمه‌ سردست مخصوص طبقه اشراف و ثروتمندان بود و به‌عنوان زیور و تزئینی گران قیمت فقط در اختیار ثروتمندان و اشراف زادگان بود و در آن زمان همه دکمه­‌های سردست، دست ساز بودند و با دست ساخته می‌­شدند.

دکمه سردست و تاریخچه آن

تاریخچه دکمه سرآستین

از نمونه‌های اولیه دکمه سردست به این صورت بود که یک دایره کوچک به واسطه یک میله فلزی به دایره بزرگتری متصل می‌شد و یا این که یک دکمه‌ی طلایی یا نقره‌ای را روی یک زنجیر کوچک می‌چسباندند و از قسمت جادکمه‌ی آستین رد می‌کردند؛ همچنین در آن زمان برخی از محبوب‌ترین مدل‌های دکمه سردست از موادی مانند سنگ‌ها، انواع فلزات گران‌بها و پارچه‌های مختلف ساخته می‌شدند.

پس از انقلاب صنعتی که در دهه‌ی ۱۸۰۰ رخ داد، در قرن نوزدهم مردم بیشتر و بیشتر شیفته‌ی دکمه سردست‌ شدند به طوری که برخلاف چیزی که مرسوم بود، آن‌ها را با لباس‌های کژوال و معمولی نیز می‌پوشیدند. در طول زمان، دکمه سردست‌ تبدیل به یک آیتم لاکچری برای مردان شیک‌پوش شد.

آموزش بستن دکمه سر‌آستین

در قدم اول برای بستن دکمه سرآستین باید آن را از قسمت سوراخ‌ جا دکمه عبور داد، سپس پایه دکمه سردست که همان قسمت قفل آن است را نیز از قسمت زیر از سوراخ جادکمه رد کرده و به قسمت رویی وصل کرده و قفل می‌کنید، سپس سر آستین خود را چک کنید که گوشه‌های آن کاملا مرتب بر روی هم دیگر قرار گرفته باشد اگر دو طرف آستین شما رو هم قرار بگیرد سبک پوششی شما به مدل رسمی و اداری نزدیک‌تر می‌شود و اما اگر در کنار هم قرار گیرند استایل خاص‌تر به نظر می‌رسد.

انواع مدل‌های دکمه سردست

از آن جا که کاربرد دکمه‌­های سردست یکسان است اما طرح و مدل‌های متفاوتی دارند که شما بنا به سلیقه و بودجه خود می‌توانید آن‌ها را انتخاب کنید حالا به معرفی چند مدل از انواع دکمه سردست می­‌پردازیم.

مدل دکمه‌ای

این مدل دکمه سردست به دلیل طراحی ساده‌تر ظاهر معمولی‌تری دارند و توجه کمتری را به خود جلب می‌کنند از آن جهت که این مدل از دکمه سردست طراحی ثابتی دارد و نیاز به باز و بسته شدن مداوم ندارد، ماندگاری بیشتر دارد؛ این مدل از دکمه‌ها برای افرادی که به استایل‌های کلاسیک علاقه دارند بسیار مناسب هستند.

دکمه سردست

دکمه سرآستین مدل دکمه‌ای

مدل ابریشمی

این مدل دکمه‌ها معمولا در دو طرف به شکل دایره‌ای هستند که کاملا از ابریشم بسیار مستحکم و با دوام ساخته می‌شوند و در وسط توسط یک طناب به هم متصل می‌شوند. این مدل‌ها به نسبت به مدل­‌هایی که از فلزات ساخته می‌شوند قیمت مناسب­‌تری دارند و همچنین چون از ابریشم ساخته می‌شوند داری رنگ‌بندی بسیار متنوعی نیز هستند. دکمه‌های ابریشمی برای موقعیت‌های غیررسمی و کژوال مناسب‌تر هستند و خیلی انتخاب مناسبی برای استا­یل­‌های رسمی به شمار نمی‌­روند.

مدل زنجیری

یکی از قدیمی­‌ترین انواع دکمه‌ها که پیش از انقلاب صنعتی هم وجود داشتند این مدل دکمه زنجیری است که معمولا هر دو سمت به یک شکل و شمایل هستند و توسط یک زنجیر به هم متصل شده‌­اند. در بین مدل­‌های مختلف دکمه سردست این نوع از دسته مدل‌هایی است که حالت سنتی دارند و به دلیل وجود زنجیر به سبت نمونه‌های دیگر حالت شل‌تری دارد و گاهی استفاده از آن‌ها ممکن است کمی سخت باشد.

سخن آخر

شاید تا کنون تصور می‌کردید که دکمه سرآستین آن چنان آیتم ضروری و مهمی نباشد اما حال متوجه آن شدیم که دکمه سردست نه تنها برای استایل کلاسیک و رسمی بلکه در استایل­‌های کژوال و غیر رسمی هم مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌توانید با بهره‌گیری از نوع مناسب از دکمه‌های سردست استایل خود را با یک آیتم کوچک، جذاب و شیک‌­تر کنید.

دکمه سردست خاص

با دکمه سرآستین خاص باشید!

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*