7 خواص آب برنج برای مو و روش آماده سازی آن


فاطمه مرادیان 1402-09-08 12 دقیقه مطالعه
7 خواص آب برنج برای مو و روش آماده سازی آن

 

خواص فوق‌ العاده آب برنج برای مو

در بسیاری از کشورهای شرق آسیا از جمله چین و ژاپن، زنان قرن‌های زیادی است که موهای خود را با استفاده از آب برنج شست و شو می‌دهند. آنان معتقدند که راز نرم و براق بودن و رشد سریع موهای آنان استفاده از این عصاره فوق العاده است. همچنین برندهای بسیاری در دنیا محصولاتی تولید می‌کنند که حاوی آب برنج می‌باشد. در این مقاله قصد داریم با خواص این آب بیشتر آشنا شویم.

خواص آب برنج

خواص آب برنج

فواید آب برنج

از جمله فوایدی که آب برنج برای مو دارد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. تسریع رشد موها

آب برنج کمک فراوانی به کاهش ریزش مو می‌کند و باعث رشد سریع موها می‌شود. آب باقی مانده از برنج حاوی اسیدهای آمینه‌ای است که موجب بازسازی و رشد موها می‌شود. همچنین، حاوی ویتامین‌های B ،C و E است که تاثیر مثبتی روی رشد موها دارند. برای استفاده از آن بهترین راه این است که ابتدا موهای خود را بشویید و سپس آن‌ها را با آب برنج آبکشی کنید. بعد از انجام دادن این کار به مدت حداقل هفته‌ای دوبار، به نتیجه دلخواهتان خواهید رسید.

2. کاهش موخوره

آلودگی هوا و مراقبت نکردن از موها باعث به خطر افتادن سلامتی موها می‌شود که می‌تواند منجر به موخوره گرفتن موها ‌شود. برای جلوگیری از گرفتن موخوره موهای شما به پروتئین نیاز دارند و آب برنج مقدار زیادی از این ماده ‌مغذی را برای موهایتان تامین می‌کند. به این منظور، موهای خود را با آن خیس کرده و به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه اجازه دهید این آب روی موهای شما بماند، سپس آن‌ها را آبکشی نمایید؛ وضعیت موهای شما به تدریج بهبود خواهند یافت.

3. خاصیت نرم کنندگی

بعد از این که موهای خود را با شامپو شست و شو دادید، می‌توانید از آب‌برنج به جای نرم کننده استفاده کنید. آب‌برنج باعث بهبود بخشیدن به بافت مو و حجیم‌تر شدن آن ها می‌شود. این کار همچنین باعث صاف شدن موها و قوی و سالم ماندن آن‌ها می‌شود. می‌توانید با اضافه کردن مقداری اسانس رزماری، اسطوخودوس یا گل شمعدانی تاثیر را دوبرابر کنید.

4. ترمیم آسیب موها

آب‌برنج باعث کاهش اصطکاک سطحی و بهبود بخشیدن به خاصیت ارتجاعی مو می‌شود. به علاوه، کربوهیدرات اینوزیتول موجود در آب باقی مانده از برنج باعث ترمیم موهای آسیب دیده شده و از موها محافظت می‌کند. اینوزیتول ماده‌ای است که حتی پس از آبکشی روی موهای شما باقی می‌ماند و مانع آسیب رسیدن بیشتر به موهای شما می‌شود و همین ویژگی آب‌برنج را از سایر مواد متمایز می‌کند.

خواص آب برنج

خواص آب برنج

5. تقویت ریشه‌ی موها و درخشش آن‌‌ها

اسیدهای آمینه موجود در آب‌برنج موجب تقویت ریشه موها می‌شوند، موها را درخشان می‌کنند و باعث نرم و ابریشمی شدن موها می‌شوند. پس اگر می‌خواهید ریشه موهای خود را تقویت کنید و موهای نرم و ابریشمی داشته باشید، تنها لازم است که از آب‌برنج به عنوان ماسک مو استفاده کنید. اجازه دهید این ماسک به مدت ۲۰ دقیقه روی موهای شما بماند و سپس آن را آبکشی نمایید.

6. از بین بردن شوره‌ی سر

شوره سر همواره یک اتفاق ناخوشایند است که نه تنها می‌تواند باعث خجالت شما بشود بلکه ممکن است به خارش، سوزش و یا حتی زخم شدن پوست کف سر منجر شود. استفاده از آب‌ برنج می‌تواند به رفع شوره سر کمک کند. اگر به طور مداوم از این آب برای شست و شوی موهای خود استفاه کنید حتی می‌تواند این مشکل را کاملا از بین ببرد. بنابراین، بهتر است استفاده از این محلول را در برنامه ثابت خود جای دهید.

7. رفع شپش سر

اگر دچار مشکل شپش سر شده‌اید، به هیچ وجه نگران نباشید. با آب برنج به راحتی می‌توانید این شپش‌ها را از بین ببرید. هنگام استفاده از آب برنج، شپش‌ها توسط نشاسته موجود در این محلول به سرعت از بین می‌روند و اگر قبل از اینکه شپش گسترش پیدا کند، از این راهکار استفاده کنید می‌تواند به برطرف کردن کامل آن کمک کند.

رفع شپش سر با آب برنج

رفع شپش سر با آب برنج

روش‌های آماده‌سازی آب برنج

برای تهیه آن می‌توانید از راه‌های مختلفی استفاده کنید، در اینجا به دو روش تهیه این محلول اشاره می‌کنیم.

برنج خیسانده شده

  • یک پیمانه برنج را به ‌سرعت زیر شیر آب بگیرید تا همه برنج‌ها خیس شود.
  • سه لیوان آب داخل کاسه برنج بریزید.
  • برنج را به مدت نیم ساعت در آب خیس کنید.
  • برنج را به آرامی و با انگشتان‌تان هم بزنید و بشویید.
  • برنج را از آبکش کنید و آب باقی مانده آن را در یک بطری شیشه‌ای بریزید.
  • بطری را در یخچال قرار دهید.

شما می‌توانید آبی که از خیساندن برنج به دست آورده‌اید را به ‌مدت یک هفته در یخچال نگه دارید و از آن برای شست و شوی پوست و موی خود استفاده کنید.

برنج جوشانده شده

  • یک لیوان برنج را درون یک قابلمه با مقدار آب کافی بجوشانید.
  • برنج را آبکش کنید و آب آن را در ظرفی نگه دارید.
  • آبی را که برنج در آن جوشانده شده، داخل یک بطری شیشه‌ای بریزید.
  • قبل از گذاشتن بطری در داخل یخچال، اجازه دهید آب جوشیده کاملا خنک شود.

می‌توانید با این روش نیز آب‌برنج را تهیه کرده و از آن برای پوست و موی خود استفاده کنید.

روش‌های آماده سازی آب برنج

روش‌های آماده سازی آب برنج

طرز استفاده از آب برنج برای پوست و مو

برای استفاده از آب‌برنج به صورت اسپری، آب برنجی که تهیه کرده‌اید را در یک بطری اسپری بریزید. ابتدا صورتتان را با آب بشویید. سپس با اسپری تمام نقاط صورتتان را با آب‌برنج خیس کنید. بعد از حدود نیم ساعت صورتتان را آب بکشید. به جای اسپری کردن، می‌توانید از یک پنبه استفاده کنید. برای شستن مو با آب ابتدا موهایتان را شامپو بزنید و سپس آب‌برنج را روی آن بریزید و به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه به آرامی موها و پوست سر خود را ماساژ دهید. در انتها، موهایتان را کاملا با آب ولرم بشویید. حداقل یک بار در هفته این کار را انجام دهید تا شاهد بهبود سلامت و بافت موهای خود باشید.

همانطور که قبلا اشاره شد می‌توانید با اضافه کردن چند قطره اسانس رزماری، اسطوخودوس یا گل شمعدانی به محلول نتیجه بهتری بگیرید.

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*