مدل‌های مختلف کت مردانه


لاچین زمانی 1402-06-20 10 دقیقه مطالعه
مدل‌های مختلف کت مردانه

 

انواع کت مردانه

کت مردانه یکی از پرطرفدارترین انواع پوشاک مردانه است که هر مردی باید تعدادی از آن را در کمد خود داشته باشد. برای آقایون واجب است که با انواع آن آشنا باشند و تفاوت میان آن‌­ها را بدانند. هر نوع کتی کاربرد خاص خود را دارد و برای مکان و موقعیت مشخصی مناسب است. با انتخاب صحیح می­‌توانید همیشه خوش پوش و جذاب باشید و بر اساس مد روز لباس بپوشید؛ در این مقاله انواع کت مردانه را معرفی می­‌کنیم، تفاوت میان آن­‌ها را توضیح می­‌دهیم و به شما کمک می‌­کنیم که با صرفه جویی در زمان و هزینه بهترین خرید کت مردانه را داشته باشید.

انواع کت مردانه بر اساس نوع یقه

یقه کت مردانه یکی از مهم­‌ترین قسمت­‌های آن است و بر میزان رسمی بودن و کاربرد آن تأثیر می­‌گذارد، همچنین فرم یقه می­‌تواند شخصیت، میزان اعتماد به نفس و سبک پوشش شما را نشان دهد. پس بهتر است پیش از خرید، درباره شکل و فرم یقه کت تصمیم قطعی بگیرید؛ به طور کلی یقه پیک، ناچ، آرشال و دیپلمات از انواع اصلی یقه کت مردانه هستند.

یقه پیک (peak) یا تیز

این مدل یقه به سمت بیرون باز می­‌گردد و برش آن به سمت بالا متمایل است و کمی تیز است. قسمت پایین برش یقه پیک معمولاً بلندتر از قسمت بالای آن است و ظاهری کاملاً رسمی به آن می‌­بخشد. برش خوب این نوع یقه اهمیت بسیاری دارد و در افزایش جذابیت آن بسیار موثر است. عرض 3.25 تا 4.5 اینچ برای یقه پیک مناسب است.

یقه پیک (peak) یا تیز در کت مردانه

یقه پیک (peak) یا تیز در کت مردانه

یقه ناچ (notch) یا شکاف‌دار

یقه ناچ رایج‌­ترین نوع یقه است و هم در کت­‌های اسپرت و هم رسمی وجود دارد. برش این نوع یقه، v شکل است و به این علت به یقه شکاف‌دار نیز معروف است. شکاف یقه ناچ باید متناسب با عرض آن باشد، برای عرض­‌های باریک، شکاف­‌های کوچک و برای یقه­‌های پهن­‌تر، شکاف­‌های بزرگ­‌تر ظاهر بهتری ایجاد می‌­کند. عرض مناسب برای این مدل یقه، 3.5 تا 4.5 اینچ می­‌باشد.

کت مردانه یقه شکاف‌دار

یقه ناچ (notch) یا شکاف‌دار در کت‌های مردانه

یقه آرشال (shawl) یا پهن

یقه آرشال اغلب بر روی کت مجلسی تاکسیدو دیده می­‌شود و کاملاً رسمی است. این مدل یقه هیچ‌گونه برش و شکافی ندارد و لبه‌­های گردی دارد. یقه­‌های آرشال با عرض بیشتر معمولاً رسمی­‌تر هستند.

کت مردانه یقه آرشال

یقه آرشال (shawl) یا پهن

یقه دیپلمات

این مدل یقه بر خلاف مدل‌­های قبلی به سمت بیرون برنمی­‌گردد و به صورت ایستاده است. کت مردانه با یقه دیپلمات، معمولاً غیر رسمی­‌تر از مدل­‌های دیگر است و برای محل کار و استفاده روزمره مناسب است و برای تمام فصل­‌های سال کاربرد دارد.

کت مردانه با یقه دیپلمات

کت مردانه با یقه دیپلمات

انواع کت مردانه بر اساس تعداد دکمه

کت­‌های مردانه تعداد دکمه­‌های متفاوتی دارند. برخی تنها در یک طرف و برخی دیگر در دو طرف دکمه می­‌خورند. انتخاب مدل دکمه­‌ها به سلیقه و الویت­‌های شما بستگی دارد.

کت تک دکمه­‌ای

کت­‌های تک دکمه به علت سادگی و تطبیق‌پذیری بالا، محبوب­‌ترین مدل هستند. میزان رسمی بودن این مدل کت‌­ها با شلواری که به همراه آن به تن می­‌کنید مشخص می­‌شود؛ این کت­‌ها به همراه شلوار هم‌رنگ و همجنس کت، ظاهری رسمی­‌تر نسبت به شلوارجین یا کتان دارد.

کت مردانه تک دکمه‌ای

مدل‌های مختلف کت مردانه بر اساس تعداد دکمه‌ها

کت دو دکمه­‌ای

کت دو دکمه سبکی کاملاً کلاسیک دارد و در انواع موقعیت­‌ها مورد استفاده قرار می­‌گیرد. این کت مردانه اندام شما را باریک­‌تر و کشیده‌­تر نشان می‌­دهد. به هنگام پوشیدن این نوع کت بهتر است دکمه پایین آن را نبندید.

کت مردانه دو دکمه‌ای

کت مردانه دو دکمه‌ای

کت سه دکمه­‌ای

کت مردانه با سه دکمه، یقه بسته‌­تری نسبت به مدل­‌های تک دکمه و دو دکمه دارد؛ همانند مدل دو دکمه، توصیه می­‌شود دکمه پایین را باز بگذارید.

کت مردانه 3 دکمه‌ای

کت مردانه 3 دکمه‌ای

کت دو طرف دکمه‌خور

این مدل کت­‌ها، کمی رسمی­‌تر از کت­‌های یک طرف دکمه‌خور به نظر می­‌رسند و در انواع مراسم­‌ها و موقعیت­‌ها مورد استفاده قرار می­‌گیرند.

کت مردانه دو طرفه دکمه‌خور

کت مردانه دو طرفه دکمه‌خور

انواع چاک در کت مردانه

در برخی از کت­‌های مردانه، شکاف یا چاکی وجود دارد که در قسمت پایین و پشت کت است. کت­‌ها می­‌توانند بدون چاک یا دارای یک یا دو چاک باشند.

چاک در کت مردانه

انواع چاک در کت مردانه

بدون چاک

کت­‌های بدون چاک، ظاهر مرتب­‌تری دارند ولی هنگام نشستن کمی جمع و چروک می­‌شوند.

تک چاک

کت­‌های تک چاک، ارزان­‌ترین مورد هستند ولی ممکن است هنگامی که دست در جیب می­‌کنید ظاهر نامناسبی داشته باشند. با این حال این مدل از مدل­‌های رایج برای استفاده روزمره و انواع مراسم­‌ها است.

دو چاک

با این مدل کت­‌ها، در عین داشتن آزادی عمل زیاد، ظاهری مناسبی نیز دارید. مدل دو چاک، از چروک شدن و جمع شدن نیز جلوگیری می­‌کند.

دکمه‌های آستین

بر روی آستین کت مردانه می‌­تواند یک تا 4 دکمه قرار گیرد. تعداد دکمه‌­ها، بر میزان رسمی بودن کت تأثیری مستقیم دارد؛ مدل­‌های تک دکمه، بیشتر برای کت­‌های کژوال و غیر رسمی است و مدل 4 دکمه نیز رسمی­‌ترین مدل می­‌باشد. دکمه‌­های روی آستین برای داشتن ظاهری مرتب­‌تر، بهتر است تا حد امکان به هم نزدیک باشند.

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*