روش پاک کردن لکه لباس | از بین بردن 6 نوع لکه سخت از روی لباس


مبینا خادم حسین 1402-10-05 15 دقیقه مطالعه
روش پاک کردن لکه لباس | از بین بردن 6 نوع لکه سخت از روی لباس

 

پاک کردن انواع لکه لباس

پیدا کردن روشی مناسب می‌تواند به پاک کردن لکه لباس کمک کند. گاهی ممکن است که در موقعیت‌های مختلف برای مثال در مهمانی، سرکار یا حتی وقتی در خانه هستیم، لباس‌مان با ریختن لکه‌ای روی آن کثیف شود و ظاهری نامناسب پیدا کند. گاهی روش‌های معمولی برای پاک کردن این لکه‌ها جواب نمی‌دهند، بنابراین در این مقاله با روش‌های مختلف پاک کردن انواع لکه لباس آشنا خواهید شد.

انواع لکه لباس

لکه لباس می‌تواند انواع مختلفی داشته باشد. لکه‌های روغنی، لکه جوهر، لکه خون، لکه زرد چوبه و… که در ادامه به روش پاک کردن هر کدام از آن ها از روی لباس خواهیم پرداخت.

انواع لکه لباس

انواع لکه لباس

لکه روغن

  • برای پاک کردن لکه روغن چه روغن پخت و پز باشد چه روغن موتور، سریعا آن را با آب سرد بشویید و با مایع ظرفشویی روی لکه را بمالید تا روغن پاک شود. سپس با استفاده از پودر لباسشویی لکه را شست وشو دهید. در نهایت لباس را با آب گرم آبکشی کنید.
  • برای پاک کردن لکه لباس روغنی می‌توانید از شامپو یا صابون نیز استفاده کنید. ابتدا لباس را با آب گرم خیس کرده و سپس کف حاصل از شامپو یا صابون را روی آن بمالید و سپس آبکشی کنید. برای نتیجه بهتر می‌توانید از یک مسواک کهنه استفاده کنید.
  • یکی دیگر از راه‌های پاک کردن لکه لباس روغنی استفاده از سرکه است. در این روش ابتدا سرکه و آب را به نسبت یک به دو ترکیب کرده و روی لباس بریزید و سپس آن را با مایع شوینده بشویید.
  • با استفاده از پودر بچه یا نشاسته و نمک نیز می‌توان لکه لباس روغنی را پاک کرد. به این صورت که پودر بچه یا نشاسته یا نمک را روی لکه لباس بریزید، سپس آن را از روی لکه بردارید و مقداری مایع ظرفشویی و آب را روی لکه لباس بریزید و با انگشت آن را بمالید. می‌توانید از یک مسواک کمک بگیرید تا لکه بهتر پاک شود. در آخر لباس را با مایع لباسشویی بشویید.
  • لکه روغن

    لکه روغن

لکه جوهر

پاک کردن لکه جوهر از لباس همیشه کار دشواری است. دلیل این امر این است که جوهر از رنگدانه‌هایی که در یک حلال حل می‌شوند یا معلق هستند تشکیل می‌شود و معمولا از روغن به‌ عنوان حلال استفاده می‌شود. در ادامه روش‌هایی برای پاک کردن لکه جوهر بیان می‌کنیم.

  • برای پاک کردن لکه جوهر می‌توانید از اسپری مو استفاده کنید. به این صورت که یک تکه پارچه ضایعاتی را زیر لکه قرار دهید. اسپری مو را به لکه لباس اسپری کنید. چند ثانیه صبر کنید. در صورت لزوم این کار را تکرار کنید. نهایتا لباس را با یک شوینده معمولی بشویید.
  • استفاده از شیر نیز می‌تواند به پاک کردن لکه لباس خصوصا لکه جوهر کمک کند. برای این کار باید لباس را در شیر گرم خیس کنید و اجازه دهید چند ساعت بماند. پس از گذشت زمان متوجه تغییر رنگ شیر و جذب رنگ جوهر خواهید شد. سپس لباس را با شوینده بشویید. اگر مقداری از جوهر باقی مانده بود می‌توانید آن را در آب و محلول سفید کننده برای چند ساعت خیس کنید.
  • استفاده از الکل متیل یکی دیگر از راه‌های پاک کردن لکه جوهر می‌باشد. برای این کار یک تکه پارچه تمیز را به متانول آغشته کرده و زیر لکه قرار دهید. یک تکه پارچه پشمی تمیز را به متانول آغشته کرده و روی لکه بکشید. سپس از تکه پارچه تمیز دیگر استفاده کرده و همین کار را تکرار کنید تا لکه لباس پاک شود. در صورت باقی ماندن لکه آن را در محلول آب و صابون خیس کنید و سپس بشویید.
  • استفاده از آب لیمو یک ترفند عالی برای پاک کردن لکه جوهر از روی لباس کودکان است. لیمو در واقع مثل یک سفید کننده عمل می‌کند. برای این کار یک تکه پارچه پشمی را به آب لیمو آغشته کرده و به مدت چند ثانیه روی لکه قرار دهید و سپس لکه را آبکشی کنید.

لکه‌های جوهری که بر پایه آب هستند مانند ماژیک وایت برد، به راحتی پاک می‌شوند. لکه‌های جوهر هر چه سریع‌تر پاک شوند بهتر است زیرا گذشت زمان باعث سخت‌تر پاک شدن لکه لباس می‌شوند.

لکه جوهر

لکه جوهر

لکه خون

  • برای پاک کردن لکه خون می‌توانید از هیدروژن پروکساید استفاده کنید. هیدروژن پروکساید در واقع یک پاک کننده عالی برای انواع لکه لباس به شمار می‌رود که می‌تواند طیف وسیعی از لکه‌ها را از روی لباس پاک کند.
  • جوش شیرین یکی دیگر از مواد پاک کننده طبیعی است که در همه خانه‌ها پیدا می‌شود. برای استفاده از جوش شیرین باید جوش شیرین را با آب ترکیب کنید تا شکل خمیری بگیرد سپس آن را به مدت 30 دقیقه روی لکه خون قرار دهید. سپس آن را با یک دستمال پاک کنید. اگر لکه خون کاملا پاک نشده دوباره این کار را تکرار کنید.
  • برای پاک کردن لکه خون می‌توانید از سرکه سفید استفاده کنید. به این صورت که مقداری سرکه سفید را روی لکه بریزید و 5 تا 10 دقیقه صبر کنید. سپس لکه را با یک دستمال نخی مرطوب و تمیز پاک کنید.
  • یک راه دیگر برای پاک کردن لکه خون هنگامی که وسیله دیگری در اختیار ندارید، استفاده از نمک است. به این منظور نمک را با مقداری آب مخلوط کرده تا خمیری شکل شود، سپس آن را روی لکه لباس خونی قرار دهید و بعد از چند دقیقه آن را بشویید.
  • همچنین می‌توانید از نشاسته ذرت برای پاک کردن لکه خون استفاده کنید. نشاسته ذرت را با آب مخلوط کنید تا خمیر بدست آید. خمیر را روی لکه لباس بگذارید و در برابر نور خورشید قرار دهید. پس از خشک شدن با یک دستمال مرطوب یا یک مسواک قدیمی باقیمانده نشاسته را از روی لباس پاک کنید.

هرگز برای پاک کردن لکه خون از آب گرم استفاده نکنید، زیرا این کار باعث تثبیت لکه خون و سخت تر پاک شدن آن می‌شود.

لکه خون

لکه خون

لکه زردچوبه

برای پاک کردن لکه زردچوبه از روی لباس باید هرچه سریع‌تر اقدام کنید زیرا اگر مدت زیادی از ایجاد لکه لباس بگذرد، ممکن است هرگز پاک نشود.

  • اولین راه برای پاک کردن این لکه لباس استفاده از سرکه سفید است. به این منظور نصف فنجان سرکه را با یک فنجان آب و دو قاشق مایع ظرفشویی ترکیب کنید. سپس لکه لباس را داخل این محلول قرار داده و بعد از گذشت 15 تا 20 دقیقه لباس را خارج کرده و بشویید.
  • راه دوم برای پاک کردن لکه زردچوبه استفاده از سفید کننده است. برای این کار به همان شیوه‌ای که از سرکه سفید استفاده کردیم عمل می‌کنیم. اگر جنس لباس به گونه‌ای است که نمی‌توانید از سفیدکننده استفاده کنید می‌توانید روش‌های دیگری را به کار بگیرید.
  • استفاده از جوش شیرین یک راه دیگر برای از بین بردن لکه زردچوبه از روی لباس است. برای این کار ابتدا لکه را با آب سرد بشویید سپس آن را با مقداری جوش شیرین پوشانده و پس از 5 دقیقه با یک مسواک روی لکه را بسایید سپس آن را با آب و صابون شسته و در مقابل نور خورشید خشک کنید.
  • یکی دیگر از راه‌های پاک کردن لکه زردچوبه استفاده از آب گازدار است. در این روش لکه لباس را به مقداری آب گازدار آغشته کنید و بعد از 5 دقیقه لباس را با آب سرد بشویید.
  • همچنین می‌توانید از گلیسیرین برای پاک کردن لکه زردچوبه استفاده کنید. به این صورت که یک چهارم فنجان گلیسیرین و یک چهارم فنجان صابون و دو فنجان آب را ترکیب کرده و و لباس را در محلول خیس کنید و آن را به آرامی بمالید سپس لباس را بشویید.

نور خورشید به از بین رفتن لکه زردچوبه کمک می‌کند. بنابراین پس از شستن لکه لباس آن را در برابر نور خورشید قرار دهید تا نتیجه بهتری بگیرید.

لکه زردچوبه

لکه زردچوبه

لکه آب میوه

برای پاک کردن لکه آب میوه مانند لکه خرمالو، لکه آلبالو، لکه سیب یا لکه انار و … راه‌های زیر را پیشنهاد می‌کنیم.

  • کمی سرکه رو یک تکه پنبه بمالید و روی لکه لباس ضربه بزنید تا لکه از بین برود.
  •  می‌توانید از نمک برای این کار استفاده کنید. مقداری نمک را روی لکه لباس بریزید و بعد از 10 دقیقه آن را از روی لکه لباس برداشته و آن را با آب گرم بشویید.
  • می‌توانید کمی سرکه یا آب لیمو را با شیر ترکیب کنید و لکه لباس را به مدت 10 دقیقه در این محلول قرار دهید و سپس آبکشی کنید.
  • خیس کردن لباس در پودر شوینده لباس نیز می‌تواند به پاک کردن لکه آب میوه کمک کند.
  • استفاده از هیدروژن پروکساید برای لکه‌های مقاوم‌تر مانند لکه انار پیشنهاد می‌شو، البته به شرطی که جنس لباس به گونه‌ای باشد که با استفاده از هیدروژن پروکساید آسیب نبیند.

در پاک کردن لکه میوه سرعت عمل به خرج دهید. زیرا هرچه این کار را سریع‌تر انجام دهید لکه لباس راحت‌تر پاک خواهد شد. برای پاک کردن لکه از پشت لباس شروع کنید. زیرا هم بهتر پاک می‌شود و هم از بزرگ شدن لکه لباس جلوگیری می‌کند. از اطراف لکه شروع به پاک کردن کنید و این کار را به صورت ضربه‌ای انجام دهید.

لکه آبمیوه

لکه آبمیوه

لکه قیر

برای پاک کردن لکه قیر می‌توانید ابتدا یک تکه یخ را روی لکه لباس قرار دهید یا لباس را در یک پلاستیک گذاشته و در فریزر بگذارید؛ بعد از سرد شدن قیر به وسیله چاقو قیر را از روی لباس بتراشید، سپس لباس را با آب و صابون و در دمای بالا بشویید.

لکه قیر

لکه قیر

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*