انواع مدل جیب | آشنایی با 6 مدل جیب متفاوت


فاطمه روح الامینی 1403-03-16 8 دقیقه مطالعه
انواع مدل جیب | آشنایی با 6 مدل جیب متفاوت

 

انواع جیب

یکی از اجزای مهم لباس‌های ما جیب است که با توجه به کاربرد و فرم آن‌ها انواع مختلفی دارند. در قدیم pocket قسمتی از لباس بود که مخصوص حمل وسایل ضروری و ارزشمند بود. اما امروزه انواع pocket با طراحی‌های خاص به رکن اصلی در زیبایی کلی لباس تبدیل شده‌اند که حتی می‌توانند ظاهر لباس را از حالت کاملا کژوال و اسپرت به کلاسیک و رسمی تبدیل کنند.

انواع مدل جیب(Pocket)

به طور کلی انواع مدل pocket در سه دسته جای می‌گیرند:

  1. مدل فیلتابی یا فیلتو
  2. مدل رو
  3. مدل داخل درز

همه جیب‌ها کاربرد خاص خود را دارند و اختصاص به یک استایل مخصوص دارند که با اطلاع از این نکات می‌توان انتخاب هوشمندانه‌تری برای استایل و ظاهر خود در موقعیت‌های مختلف داشته باشید.

جیب فیلتو یا فیلتابی(Filtabi Pocket)

این pocket معمولا در درز جلو لباس و در ناحیه کمر دوخته می‌شود از این مدل pocket بیشتر برای پالتو و مانتو استفاده می‌شود. به pocket شکافی(فیلتاب) یک لبه نازک دوخته می شود. این مدل pocket در دو نوع یک طرفه و دو طرفه وجود دارد. در این مدل کیسه pocket را داخل لباس می‌دوزند و اگر در pocket وصل نشود نمای مشخص و ملموسی ندارد فرم نهایی این مدل pocket به شکل یک خط است. این مدل pocket دو مدل تک فیلتاب و دو فیلتاب دارد اما مدل کلاسیک آن دو فیلتاب است.

pocket فیلتابی مناسب لباس‌های رسمی است و اگر توجه کنید در تمام کت‌های رسمی مردانه از این مدل pocket استفاده می‌شود. برای اینکه فرم pocket رسمی و خوش ایست بماند معمولا داخل این pocket اجسامی با وزن زیاد گذاشته نمی‌شود؛ چراكه ممکن است دهانه‌ها از هم فاصله بگیرند و فرم و زاویه pocket خراب شود.

جیب فیلتو

جیب فیلتو

جیب داخل درز (Inseam Pocket)

در این مدل همانطور که از اسم آن مشخص است در داخل درز دوخته می‌شود پس معمولا هیچ نمای بیرونی در درز پهلو ندارد. عموما در دامن و شلوار یا بالاتنه‌های نیمه رسمی کاربرد دارند و یکی از گزینه‌های بسیار مناسبی برای استفاده در انواع مدل لباس‌هایی است که قصد داریم به آن‌ جیب بی‌افزاییم. مدل پیچیده‌تر این مدل pocket معمولا در بارانی‌ها استفاده می‌شود.

جیب داخل درز

جیب داخل درز

 جیب روی لباس

در این مدل فرم کژوال‌تری نسبت دو مدل دیگر دارد. در این مدل طراحی‌های خاص راحت‌تر انجام می‌شود. زیرا دوخت pocket روی لباس در بین انواع دیگر است. در این مدل طراحی انواع مدل pocket فانتزی انجام می‌شود و به دلیل راحت‌تر بودن الگوی این مدل pocket دست برای خلاقیت باز‌تر است؛ در ادامه با چند مدل دیگر خاص pocket آشنا خواهید شد.

جیب روی لباس

جیب روی لباس

کاردئونی (cargo pocket)

از گروه جیب‌هایی که روی لباس دوخته می‌شود، این مدل کژوال است. گمان می‌شود که احتمالا این مدل pocket از لباس‌های ارتشی و لباس کارگران کشتی به دنیای فشن راه پیدا کرده است. راحتی دوخت و حجیم بودن ، این مدل را برای لباس‌های کژوال و اسپرت در تولید انبوه مناسب کرده است.

شلوار کارگو

شلوار کارگو

جیب ساعت یا سکه (coin pocket or watch pocket)

در بعضی شلوار جین‌ها pocket کوچکی به چشم می‌خورد در حالی‌که کاربرد خاصی ندارند، در دورانی برای پاسخ به نیازی طراحی شده بودند. در گذشته این pocket برای گذاشتن ساعت‌های جیبی و پول‌های سکه‌ای در لباس‌هایی مثل جلیقه‌ مردانه و بعد شلوار‌های جین طراحی شدند، اما امروزه مدل پرکاربرد انواع pocket شلوار جین در استایل کژوال هستند.

جیب ساعت

جیب ساعت

کانگرویی (kangroo pocket)

یکی از کژوال‌ترین فرم جیب‌ها این مدل pocket است که عموما در سویشرت‌ها و لباس‌های گرم و زمستانی به کار میرود. مدل کانگرو به دلیل پارچه‌ای که جدا روی لباس دوخته می‌شود از گروه جیب‌های رو محسوب می‌شود . اولین مدل این pocket حدود سال‌ ۱۹۴۰ در یکی از مسابقات فوتبال آمریکایی روی سویشرت بازیکنان دیده شده است الان این مدل در لباس‌های گرم و زمستانی و سویشرت‌ها کاربرد دارد.

جیب مدل کانگرویی

مدل کانگرویی

در آخر بهتر است بدانید که داشتن شناخت از انواع مدل‌های قطعات لباس و دانستن اطلاعاتی در مورد اثری که هر کدام روی استایل شما می‌گذارد به شما کمک می‌کند تا تخصصی‌تر و شیک‌تر لباس بپوشید.

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*