استایل گرانج + 6 ویژگی جذاب این استایل پرطرفدار


فاطمه روح الامینی 1402-05-09 10 دقیقه مطالعه
استایل گرانج + 6 ویژگی جذاب این استایل پرطرفدار

 

مد و استایل گرانج

یکی از استایل­‌های پرطرفدار که اسم آن را بارها شنیده‌اید استایل گرانج است. این استایل در میان جوانان و نوجوانان محبوبیت بسیاری دارد و مدت­هاست که جایگاه ویژه‌­ای را در دنیای مد و فشن به خود اختصاص داده است. اما استایل گرانج چیست؟ چه ویژگی‌­هایی دارد؟ و چه آیتم‌­هایی در آن استفاده می‌­شود؟ اگر شما هم به مد و استایل گرانج علاقه دارید و یا درباره آن کنجکاو هستید، این مقاله برای شما آماده شده است.

گرانج چیست؟

گرانج سبکی ساده و مخالف هرگونه تجملات است. در این استایل لباس­‌ها و اکسسوری­‌های گران قیمت و آرایش­‌های غلیظ جایی ندارد. طرفداران استایل گرانج، وقت زیادی را صرف ست کردن لباس­‌های خود نمی­‌کنند و خود را درگیر ترندها و کلیشه‌­های مختلف مد نمی­‌کنند. گرانج یکی از زیرشاخه­‌های خرده فرهنگ آلترنیتیو است. آلترنیتیو شامل سبک­‌هایی از جمله پانک، راک و گوتیک است. گرانج از جنبه­‌های متفاوت مشابه دیگر زیرشاخه‌­های آلترنیتیو است و ممکن است گاهی با استایل پانک یا استایل راک اشتباه گرفته شود، با این حال تفاوت‌­هایی در آیتم­‌ها و عناصر آن­‌ها وجود دارد.

تاریخچه

تاریخچه استایل گرانج به دهه 80 و 90 میلادی در آمریکا باز می­‌گردد. فرهنگ گرانج با هدف مخالفت با افراط و تفریط سیاست سرمایه داری و اعتراض نسبت به لباس­‌های گران قیمت آن دوره در آمریکا شکل گرفت.

سادگی و عدم اهمیت به ترندهای روز دنیای مد از دیگر اهداف پیدایش استایل گرانج است. در دهه 90 با افزایش اختلاف طبقاتی و تبدیل پوشاک و مد به وسیله­‌ای جهت به رخ کشیدن وضعیت مالی، جوانان طبقه متوسط جامعه شروع به استفاده از لباس­‌های ساده و ارزان کردند و خود را از افتادن در دام این سیاست­‌ها نجات دادند.  در همین شرایط برخی گروه‌­­های موسیقی از جمله نیروانا و پرل جم با استفاده از استایل گرانج، باعث محبوبیت بیشتر این سبک شدند.

ویژگی­‌های استایل گرانج

لباس­‌های گرانج فارغ از جنسیت هستند و به کلی کلیشه­‌های جنسیتی را رد می­‌کنند. سادگی مهم­ترین اصل گرانج است، این سبک بسیار راحت، ساده و مخالف هرگونه تجملگرایی است. حتی مدل مو و آرایشی که در این استایل استفاده می­‌شود ساده است. ظاهر نامرتب و ست نبودن عناصر استایل، از ویژگی­‌های اصلی گرانج است که ممکن است باعث شلخته نشان دادن فرد شود. در این استایل از لباس­‌های اورسایز و همچنین شلوارهای بگی استفاده می‌­شود.

رنگ­‌های تیره و آرایش دارک نیز در گرانج جایگاه خاصی دارد و منظور از رنگ­‌های تیره و دارک لزوما مشکی نیست، می‌­تواند شامل قهوه‌­ای، طوسی، سرمه­‌ای و … باشد. طرفداران گرانج گاهی از لباس­‌های لایه لایه در این استایل استفاده می­‌کنند، برای مثال پوشیدن کت جین بر روی پیراهن.

آیتم­‌های استایل گرانج

تیشرت

تیشرت‌­های ساده و یا طرح‌­دار به خصوص با طرح­‌های گرافیکی از آیتم‌­های ضروری گرانج است که به صورت تکی یا به همراه کت و پیراهن می­‌تواند پوشیده شود. یکی از ترندهایی که امروزه استفاده می­‌شود، پوشیدن تیشرت بر روی بلوز آستین بلند است.

تیشرت‌ها در استایل گرانج

تیشرت

پیراهن چهارخانه

انواع پیراهن­‌های چهارخانه و شطرنجی با رنگ­‌های مختلف در استایل گرانج استفاده می­‌شود. می­‌توانید پیراهن اورسایز را روی تیشرت به صورتی که دکمه­‌های پیراهن­تان باز باشد امتحان کنید.

پیراهن چهارخانه در استایل گرانج

پیراهن چهارخانه

انواع کت

در هوای سرد پاییز و زمستان، کت بهترین گزینه برای داشتن یک استایل گرانج جذاب است. استفاده از کت اورسایز بر روی یک پیراهن و پوشیدن لباس‌­ها به صورت لایه لایه، استایل شما را زیباتر می­‌کند. کت چرم از محبوب‌ترین انواع کت برای این استایل است.

انواع مدل‌های کت در استایل گرانج

انواع مدل‌های کت در استایل گرانج

شلوار

در این استایل شلوارهای تنگ به ندرت استفاده می­‌شود، می­‌توانید از شلوارهای مام استایل، مام فیت، بگ و نیم‌بگ برای تکمیل استایل­تان استفاده کنید؛ همچنین بهتر است شلوارتان کمی کوتاه باشد، اگر شلوارتان بلند است می­‌توانید قسمت پایین آن را تا کنید. شلوارهای چهارخانه و از پارچه تارتان نیز جایگاه خاصی در این سبک دارد.

شلوار‌های چهارخانه

شلوار‌های چهارخانه

کفش

کفش­‌هایی که در این استایل استفاده می‌­شود معمولاً ساده هستند. سعی کنید از کفش‌­های پاشنه‌دار یا هرگونه کفش پر زرق و برق‌دار استفاده نکنید. بوت و کتانی­‌های ساده بهترین انتخاب برای یک استایل گرانج هستند؛ بوت‌­های Dr. Martens و کتانی Converse (آل استار) از محبوب‌­ترین کفش­‌هایی هستند که در استایل گرانج استفاده می‌­شوند.

کفش ها در استایل گرانج

کتانی‌های آل استار و بوت‌­های Dr. Martens

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*