استایل آوانگارد | 5 ویژگی این استایل ساختارشکن


فاطمه روح الامینی 1402-03-13 10 دقیقه مطالعه
استایل آوانگارد | 5 ویژگی این استایل ساختارشکن

 

مد و استایل آوانگارد

آوانگارد یکی از خاص‌­ترین و غیرمتعارف‌­ترین سبک­‌ها در هنر و دنیای مد است. این سبک شامل مجموعه­‌ای از آثار هنری ساختارشکنانه، ابتکاری و نوآورانه است و در سبک پوشش، معماری، دکوراسیون و نقاشی دیده می‌شود.

استایل آوانگارد از اصول سنتی صنعت مد و فشن پیروی نمی­‌کند و سبکی مدرن‌گرا و خلاقانه است. افرادی که استایل اوانگارد را انتخاب می‌­کنند، با متفاوت و خاص بودن سبک پوشش­شان، در مرکز توجه قرار می­‌گیرند و به این علت این سبک معمولاً مورد توجه مطبوعات و افراد مشهور قرار می‌­گیرد و بسیاری از سلبریتی­‌ها و هنرمندان طرفدار سرسخت استایل آوانگارد هستند؛ در ادامه این مطلب با استایل آوانگارد و ویژگی­‌های آن بیشتر آشنا می­‌شویم.

استایل آوانگارد

استایل عجیب و غریب آوانگارد

آوانگارد به چه معنی است؟

لغت آوانگارد (Avant-Garde)، اصطلاحی فرانسوی به معنای “پیشرو” و “پیشتاز” است و به افراد یا اعمال مبتکر و نوگرا که غیر متعارف و گاهاً رادیکال هستند نسبت داده می­‌شود. اقدامات این گونه افراد را می­‌توان در واقع نوعی نوآوری زیبایی شناختی توصیف کرد. استایل آوانگارد نشانه مدرنیسم است.

طراحان استایل آوانگارد

طراحان آوانگارد از ترندها پیروی نمی­‌کنند، قوانین دنیای مد را می‌­شکنند و با خلاقیت و ساختارشکنی سعی در خلق یک استایل کاملاً جدید و خاص دارند. طراحان ژاپنی مانند یوجی یاماموتو، ری کاواکوبو و یوجینا واتانابه از نخستین طراحان لباسی بودند که لباس‌­هایی با سبک آوانگارد را ارائه دادند و پیشرو این استایل در صنعت مد و فشن بودند. ریک اونز، مانفرد تیری موگلر، گرت پوگ، ویوین وست وود، آیریس ون هرپن و ایسی میاکه از دیگر طراحان مشهور در این عرصه هستند.

ویژگی­‌ها و خصوصیات استایل آوانگارد

شاخصه بارز این سبک، متفاوت بودن و ساختارشکنی آن است. برای داشتن یک استایل آوانگارد تقریباً هیچ قانونی وجود ندارد و تنها هنگام انتخاب آیتم‌های استایلتان باید شجاع و جسور باشید. با این حال، به طور کلی می‌توان ویژگی­‌های مشترکی را میان استایل­‌های مختلف آوانگارد مشاهده نمود که البته یک استایل آوانگارد لزوماً تمام این خصوصیات را شامل نمی‌­شود و می­‌تواند برخی از آن­‌ها را داشته باشد؛ در ادامه برخی از این ویژگی­‌ها را معرفی می­‌کنیم.

عناصر حجیم و لباس‌­های اورسایز

لباس‌­های اورسایز و به طور کلی عناصر بزرگ و حجیم مانند اکسسوری­‌های درشت جایگاه خاصی در استایل آوانگارد دارند. همچنین گاهی ممکن است بخشی از یک لباس مانند یقه یا آستین­‌های آن بسیار بزرگ طراحی شود و یا دنباله لباس بسیار طولانی باشد.

استایل آوانگارد با لباس‌های اورسایز

عناصر حجیم و لباس‌­های اورسایز در این استایل خاص

ترکیب پارچه‌­های متفاوت

می­‌توانید از لباس­‌هایی با جنس­ و طرح­‌های مختلف استفاده کنید و آن­‌ها را با یکدیگر ترکیب کنید. قوانین مربوط به ست کردن پارچه­‌های خاص با طرح‌­های مشخص را کنار بگذارید. شما آزاد به پوشیدن انواع لباس‌­ها با پارچه‌های متفاوت، هستید. برای مثال می‌­توانید کت کتان را همراه دامن ساتن بپوشید و یا جنس حریر و بافت را در کنار هم استفاده کنید.

طراحی و پترن­‌های عجیب و نامتعارف

همان طور که گفتیم خلاقیت و نوآوری در استایل آوانگارد از اهمیت بالایی برخوردار است، بنابراین طراحان لباس همواره سعی در ارائه لباس‌­های جدید دارند که ممکن است به نظر غیرعادی و نامتداول باشند، ولی این یکی از ویژگی­‌های این سبک است. لباس­‌های آوانگارد دارای طراحی جدید هستند، به گونه­‌ای که حس می­‌کنید استایلی از زمان آینده هستند! طرح و پترن­‌های عجیب با شکل­­‌های انتزاعی یا خطوط هندسی در این استایل دیده می­‌شود.

استفاده از لباس‌­های چند لایه

یک روش برای داشتن استایلی آوانگارد، پوشیدن لباس­‌های متفاوت به صورت لایه لایه است. در برخی استایل­‌ها، از لباس­‌های لایه لایه استفاده می‌­شود اما تفاوت آن با استایل آوانگارد در این است که در دیگر استایل­‌ها لایه‌­ها باید باهم همخوانی داشته باشند ولی در آوانگارد هر چه لایه‌­ها به هم بی ربط‌­تر باشند بهتر است.

لباس چند لایه در استایل آوانگارد

استفاده از لباس‌­های چند لایه

استفاده اغراق آمیز در رنگ­‌ها

می­‌توانید در این سبک رنگ­‌های مختلف را بدون هیچ قانون و بدون داشتن طیف خاص با هم ترکیب کنید، از رنگ­‌های متضاد و جیغ استفاده کنید. به طور کلی هیچ محدودیتی در انتخاب رنگ آیتم‌­ها در استایل آوانگارد وجود ندارد؛ همچنین می‌­توانید از لباس­‌های مونوکروم یا تک رنگ استفاده کنید، به این معنی که تمام لباس­‌هایتان یک رنگ باشد.

رنگ‌های جیغ در استایل آوانگارد

استفاده اغراق آمیز در رنگ­‌ها در استایل منحصر به فرد آوانگارد

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*